Pilates

Groundcontrol Pilates

Is een vorm van Pilates waarbij voornamelijk op de mat getraind wordt. Debbie Jenner heeft Ground Control-Pilates ontwikkeld. Pilates met enkele aanpassingen zodat op een verantwoorde manier ook een grote groep de Pilatesbewegingen aan kan.
De moeilijke en soms acrobatische oefeningen zijn uit elkaar gehaald en teruggebracht tot een basis. Vanuit die basis, die voor de meesten al uitdagend genoeg is, kan na verloop van tijd progressie worden toegevoegd.

Pilates is een oefenmethode met versterkende oefeningen voor met name dieperliggende  buik en rugspieren maar ook andere spieren worden getraind. Pilates is daarom erg goed voor de rug en voor een goede lichaamshouding. En kan rugklachten voorkomen.

De bewegingen worden uitgevoerd vanuit een correcte houding en aangestuurd vanuit het centrum van het lichaam. Een goede ademhaling, concentratie, coordinatie en vloeiend bewegen zijn hierbij belangrijk.

Het effect van Pilates is een betere ademhaling en vergroting van spierkracht en flexibiliteit, vooral die van de rompspieren. De wervelkolom wordt soepeler en kan meer aan. Rondom het bekken wordt alles veel stabieler. Botten worden steviger en gewrichten soepeler.

Daarnaast wordt je lichaamsbewustzijn en zelfbewustzijn groter. Dit alles werkt op positieve manier sterk door in je dagelijks leven!